Köpvillkor

Ångerrätt
Kan jag byta till något annat om jag skulle ångra mig? Självklart! Vi på Kayakstore vill att ni ska vara nöjda med det ni köper hos oss och tillämpar 30 dagars bytesrätt*.
Returnerade varor som köpts av Kayakstore via webbshoppen måste vara i obruten förpackning och i samma skick som vid leveranstillfället. Vid byten står kunden för returfrakten till oss, vi står för frakten till kunden på det nya köpet (gäller ej större paket såsom kajak eller batterier). Kontakta ALLTID oss innan returen görs via detta vår email (hello@kayakstore.se) Detta gäller endast returer inom Sverige. Vid utlandsbeställningar står kunden själv för både retur och frakt av ny vara. 

*Undantaget från ångerrätten är personligt anpassade produkter eller varor som inte kan lämnas tillbaka med bruten försegling. Exempel på detta kan vara mått anpassad torrdräkt eller liknande. Vid specialbeställningar eller beställningsvaror gäller ej öppet köp eller bytesrätt. OBS! Detta kan exempelvis vara kajaker i vissa modeller / färger, Power Pole tillbehör såsom Spikes etc, Vissa typer av batterier eller marinelektronik. 

Reklamationer 
Vid reklamationer ska du alltid börja med att skicka ett mail till warrenty@kayakstore.se

Beskriv i mailet varför du vill reklamera och bifoga bilder på skadan, skriv även ordernr/kundnummer. Bifoga bevis på inköp, (kvitto eller faktura).
Beroende på vilken typ av vara och skada det gäller så går det att lösa på olika sätt. Vid de flesta fall är det våra leverantörer som avgör vad som går under reklamation därför måste vi få hit den skadade varan för att sedan skicka vidare till leverantören. Hanteringstiden för reklamationer ligger mellan 1-4 veckor men vi försöker självklart lösa det så fort som möjligt. Vi skickar en retursedel till dig så du kan skicka tillbaks den skadade varan. 

Transportskador
Om en produkt från Kayakstore.se skadas i transport, oavsett om skadan är väl synlig eller dold, skall detta anmälas omgående till fraktbolaget och även direkt meddela oss på hello@kayakstore.se. En synlig skada ska reklameras samma dag. En dold skada ska reklameras inom 7 arbetsdagar. Spara alla produkter och emballage så att fraktbolaget kan besiktiga vid behov. Eventuellt behöver du inkomma med foton på det skadade godset/emballaget så dokumentera väl. Avsändaren, i detta fall vi på Kayakstore.se, ansvarar givetvis för att försändelsen har paketerats på rätt sätt.
Om varan/varornas emballage har en synlig skada är det viktigt att du ber utlämningsstället eller chauffören att dokumentera den. 


Garanti
 
Vi tillämpar och följer konsumentköplagen. Det innebär att alla varor som säljs via Kayakstore.se eller på plats av oss har minst ett års produktgaranti och oftast är det två år som gäller. Garantin gäller mot fabrikationsfel och inte handhavande fel eller slitage. 

30 dagars ångerrätt
Varor som köpts av Kayakstore Sweden via webshopen där kunden ångrar sig måste vara i obruten förpackning och i samma skick som vid leveranstillfället. Kontakta ALLTID oss innan returen görs. Ångerrätten gäller i 30 dagar från att köpet har gjorts. Kontakta oss antingen via mail eller telefon. Vid ångrat köp står kunden för returfrakten. 

Vi reserverar oss mot eventuella felaktigheter på webbplatsen, utgående artiklar, felskrivningar samt slutförsäljning. 

Cookies 
Kayakstore.se innehåller cookies. En cookie är en textfil som lagras på din dator och som innehåller information. Det finns två kategorier av cookies. Den ena kategorins sparar en fil permanent på din dator. Den andra kategorin av cookies kallas sessionscookies. Under tiden du är inne och surfar, skickas den här cookien mellan din dator och servern för att koppla information, som exempelvis vilket loginnamn du använder. Sessionscookies lagras inte permanent på din dator, utan försvinner när du stänger din webbläsare. Genom att ställa in webbläsaren kan du undvika att ta emot cookies. Detta kan dock göra att sajten inte fungerar på ett fullgott sätt. Hur du stänger av cookies beror på vilken webbläsare du använder. Läs under "Hjälp", eller motsvarande meny, i din webbläsare för instruktioner. 

Personuppgifter 

Vi på Explr Sweden AB värnar om den personliga integriteten hos alla våra kunder, företag och andra personer vi har kontakt med. Därför eftersträvar vi alltid en hög nivå av skydd för de personuppgifter som anförtros oss.

Våren 2018 börjar en ny EU-förordning gälla i Sverige och övriga EU-länder. Den kallas GDPR (General Data Protection Regulation) och ersätter den nuvarande personuppgiftslagen. Som en följd av detta har vi tagit fram en ny integritetspolicy för användning av kayakstore.se. Vi har lagt in en funktion där du som kund kan välja att hantera dina uppgifter som är sparade hos oss. Detta innebär i praktiken att du som kund har full tillgång till alla våra sparade uppgifter om dig och du har rätten att få detta raderat när du vill.


Force Majeure 
Explr Sweden AB är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl. a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t.ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsetts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten. 

Tvist 
Vid eventuell tvist har vi som policy att alltid följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer. Du hittar dem på http://www.arn.se.

Kontaktuppgifter 

  • Kayakstore Sweden (Explr Sweden AB)
  • Låsbomsgatan 11
  • 58941 Linköping
  • Hello@kayakstore.se
  • +46 (0)10 750 05 51
  • SE559172657401
  • Reg Adress: Engelbrektsgatan 5B,58221 Linköping