Reklamationer & Returer

Reklamationer

Är det nĂ„got problem med produkten eller har den kanske gĂ„tt sönder? Det Ă€r inget att oroa sig över. För att reklamera din vara, kontakta oss pĂ„ Kayakstore vi mail omgĂ„ende och följ nedan steg. VĂ„r mail Ă€r hello@kayakstore.se. Vi Ă€r mĂ„n om att Ă„terkoppla inom 2-3 arbetsdagar.

  • Beskriv i mailet varför du vill reklamera och bifoga bilder pĂ„ skadan eller problemet, skriv Ă€ven ordernummer/kundnummer. Bifoga bevis pĂ„ inköp, (kvitto eller faktura).

  • Observera att beroende pĂ„ vilken typ av vara och skada det gĂ€ller sĂ„ Ă„tgĂ€rdas reklamationsĂ€rendet pĂ„ olika sĂ€tt. Vid de flesta fall Ă€r det vĂ„ra leverantörer som avgör vad som gĂ„r under reklamation dĂ€rför mĂ„ste vi fĂ„ hit den skadade varan för att sedan skicka vidare till leverantören. Hanteringstiden för reklamationer ligger mellan 1-4 veckor men vi försöker sjĂ€lvklart lösa det sĂ„ fort som möjligt.

  • Vid reklamationsĂ€renden skickar vi pĂ„ Kayakstore en retursedel till dig sĂ„ du kan skicka tillbaka den skadade varan. 

Reklamation vid Transportskador

  • Om en produkt frĂ„n Kayakstore.se skadas i transport, oavsett om skadan Ă€r vĂ€l synlig eller dold, skall detta anmĂ€las omgĂ„ende till fraktbolaget och Ă€ven direkt meddela oss pĂ„ hello@kayakstore.se. En synlig skada ska reklameras samma dag. En dold skada ska reklameras inom 7 arbetsdagar.
  • AnmĂ€ls inte detta sĂ„ kan skadan ej kopplats till frakttillfĂ€llet och ansvaret hamnar hos dig som kund att Ă„tgĂ€rda felet. Ingen kompensation eller ersĂ€ttning kan dĂ„ betalas ut.
  • Spara alla produkter och emballage sĂ„ att fraktbolaget kan besiktiga vid behov. Eventuellt behöver du inkomma med foton pĂ„ det skadade godset/emballaget sĂ„ dokumentera vĂ€l. AvsĂ€ndaren, i detta fall vi pĂ„ Kayakstore.se, ansvarar givetvis för att försĂ€ndelsen har paketerats pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt.

Om varan/varornas emballage har en synlig skada Àr det viktigt att du ber utlÀmningsstÀlle eller chauffören att dokumentera den. Det Àr ditt ansvar att dokumentera godset nÀr du tar emot det, kvittera inget gods förens du kan fÄ lÀgga en kommentar / fotografera skadorna.

Returer och ÅngerrĂ€tt

  • Du har alltid 14 dagars Ă„ngerrĂ€tt (öppet köp) pÄ Kayakstore.se i enlighet med distans- och hemförsĂ€ljningslagen. Vill du nyttja Ă„ngerrĂ€tten behöver du kontakta oss och meddela att du vill Ă„ngra ditt köp inom 14 dagar, rĂ€knat frĂ„n dagen du tagit emot varan. Returfrakten betalas av dig som kund, och du kommer att fĂ„ instruktioner av oss hur du gĂ„r tillvĂ€ga nĂ€r du har meddelat att du vill Ă„ngra köpet.

  • För mindre paket Ă€r kostnaden för returfrakten 150kr och för större skrymmande paket tar vi ut en avgift pĂ„ 350kr. Det högre beloppet avser paket som har en volymvikt över 3kg.

  • Kayakstore kan ej acceptera returer som skickas via ombud eller returer vi ej blivit informerade om innan.

  • För frakter som tagits upp pĂ„ offert, pĂ„ begĂ€ran av kund, exempelvis kajaker eller elmotorer sĂ„ Ă€r kunden ansvarig för att bekosta returfrakten vid Ă„ngerrĂ€tt. Kayakstore.se kan vid detta tillfĂ€lle agera bokare av frakt men kostnaden dras av frĂ„n köpesbeloppet innan Ă„terbetalning, denna summa kan skilja sig frĂ„n gĂ„ng till gĂ„ng och Kayakstore kommer meddela denna kostnad innan en bokning genomförs.

  • Varan skall vara i nyskick och skickas tillbaka i originalförpackning, med tillhörande emballage. Vi ansvarar inte för varan under leveransen. Om varan skadas eller kommer bort pĂ„ grund av vĂ„rdslöshet förlorar du Ă„ngerrĂ€tten. NĂ€r vi mottagit varan fĂ„r du tillbaka dina pengar inom 7 arbetsdagar.

  • ÅngerrĂ€tten kan inte hĂ€vdas genom att lĂ„ta bli att hĂ€mta ut ett paket. Paket som inte löses ut debiteras en hanteringsavgift. Du kan heller inte hĂ€vda din Ă„ngerrĂ€tt genom att inte vara pĂ„ plats i ditt hem nĂ€r varor levereras direkt tid enligt avtalad tid. I sĂ„dana fall debiteras du Ă€ven en avgift enligt den som fraktföretaget tar ut. Vid ej uthĂ€mtat paket frĂ„n ombud debiteras kunden en kostnad för att tĂ€cka returfrakt samt tillĂ€gget för ej uthĂ€mtat paket, detta uppgĂ„r till 395kr för mindre ordrar och 495kr för ordrar som överstiger 5000kr brutto. 

*Undantaget frÄn ÄngerrÀtten Àr personligt anpassade produkter eller varor som inte kan lÀmnas tillbaka med bruten försegling. Exempel pÄ detta kan vara en mÄtt-anpassad torrdrÀkt eller liknande. Vid specialbestÀllningar eller bestÀllningsvaror gÀller ej öppet köp eller bytesrÀtt. OBS! Detta kan exempelvis vara kajaker i vissa modeller / fÀrger som inte tillhör standardsortiment, som pÄ bestÀllning av kund har fraktats hem.

BytesrÀtt 

Kunden har möjlighet att begÀra byte av produkter inom 30 dagar frÄn att produkten mottagits, förutsatt att meddelande om detta ges inom samma tidsram. För att vara berÀttigad till byte bör produkten vara oanvÀnd, i nyskick och returneras i dess originalförpackning. VÀnligen kontakta vÄr kundtjÀnst för detaljerade instruktioner om retur. Vid kontakten bör Àven information om den önskade ersÀttningsprodukten tillhandahÄllas och hanteras dÀrefter. Kunden ansvarar för returfraktkostnaderna vid byte av produkten. Om ingen lÀmplig ersÀttningsprodukt hittas tillhandahÄlls istÀllet ett tillgodokvitto. Vid byte skickar vi den nya produkten utan extra kostnad för frakt.

Returfraktsedel

Vi skickar med en retursedel med varje bestÀllning, men om det Àr sÄ att du blivit av med din retursedel kan du enkelt ladda ner en ny hÀr som du sjÀlv skriver ut och fyller i.